- Bereken de kans

Een hoop mensen zijn onder de impressie dat geluk een grote rol speelt in Cardfight! Vanguard. In mijn serie van artikelen zal ik het over de geluksfactor in Cardfight! Vanguard hebben en over hoe je het “geluk” naar je hand kan zetten.

Dit artikel gaat over het bouwen van je deck en je openingshand.

Het belangrijkste in een card game is dat het deck fatsoenlijk random is. Dit wil zeggen dat de kaarten in een onbekende volgorde liggen. Er is echter een probleem, we kunnen een deck namelijk nooit echt random maken, mensen zullen altijd op een bepaalde manier proberen het deck “random” te maken. Dit kan ook veel verschillende manieren, pile shuffle, riffle shuffle, strip shuffle en bridge shuffle. Hierdoor staat de manier dat een deck random wordt van te voren vast. Gelukkig zijn er mensen die het echt interessant vinden dat een deck echt random is. Dat zijn mensen met casino's. Deze hebben onderzoek gedaan met een hoop moeilijke wiskunde dingen. Daar kwam het volgende uit:

Minimaal 7 keer strip of riffle shuffle en als je vaker schud op een priemgetal stoppen.

Een strip of riffle shuffle zorgt er voor de kaarten ongeveer 1 om 1 in elkaar worden gestoken. Het wordt in het Nederlands vaak insteken genoemd.

Nu je deck fatsoenlijk geschud is kunnen we beginnen met de andere kansberekening. In Cardfight! Vanguard is het missen van “Rides” het slechtste wat je kan gebeuren, zeker als het de grade 1 of 2 is. Gouden regels voor het bouwen van je deck om dit te voorkomen:
Minimaal 13 Grade 1
Minimaal 9 Grade 2
Minimaal 6 Grade 3
Je houdt dan 6 kaarten over voor je starting Vanguard en eventueel andere kaarten.

Hiermee krijg je de beste resultaten qua starten: je hebt 3 van de 20 games dat je first gaat geen grade 1/2 om in de juiste beurt te riden. Als je second gaat ligt het iets anders, je hebt dan 1 van de 8 (2,5 van de 20) games geen grade 1/2 om in de juiste beurt te riden,. Het verschil tussen first en second gaan komt doordat je als je second gaat als eerste je drive check doet en dus 1 kaart meer hebt dan je tegenstander, totdat hij zijn eerste twin drive gebruikt. Grade 3 heb ik buiten beschouwing gelaten omdat je nog steeds games kan winnen wanneer je hem niet ride. Dit houdt ook geen rekening met eventuele DRAW triggers die je bij je eerste drives/damage krijgt. Ook gaat dit er vanuit dat je goed mulligant, maar daar kom ik later op. Nog een paar simpele tips om te zorgen dat  je deck zo min mogelijk rides mist:
Hoe meer DRAW triggers, hoe beter je kansen op een grade 2/3
Kaarten als Dragon Monk Gojo, Luck Bird, etc. zorgen ook voor betere kansen op een grade 2/3
Als je deck veel DRAW triggers of draw kaarten spelen is het verstandig om veel grade 1 te spelen en minder grade 2/3

Goed mulligannen is erg belangrijk in Cardfight! Vanguard, omdat je beginhand een grote invloed heeft op het vervolg van het spel. Ik ben er van overtuigd dat als je geen grade 1 in je hand hebt, je alles weg moet doen en 5 nieuwe kaarten pakken. Dit omdat je grade 1 ride missen eigenlijk betekent dat je verliest (tenzij je tegenstander in dezelfde positie zit).  Verder nog een paar algemene mulligan tips:
Triggers altijd weg doen al hebben ze een leuk effect.
Je kunt een grade 3 gerust terug in je deck doen als je een grade 1/2 mist, je hebt genoeg kansen om je grade 3 terug te pakken (in tegenstelling tot je grade 1/2).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten